Vattenskoter är en kul och avkopplande sysselsättning som jag utövar ibland. Mest för att komma ut på vattnet utan bräda eller skidor. Vid vår sommarstuga i närheten av Vänerns vatten har vi en jet-ski som det är roligt att ta sig en tur med. Men i Vänern och på andra ställen råder restriktioner för motorbåtar till vilken vattenskotern kan räknas fastän de råder under eget reglemente. Det är olämpligt att köra närmare än 100 meter från land och eftersom Vänerns område vill räkna sig ett tyst vattenlandskap är inte buskörning särskilt uppskattat. Men man behöver inte köra hårda race, det går lika bra att puttra fram på lägsta fart. Vill man stå på bör man ta sig ut på Östersjön eller Västkusten. I utlandet, bland annat Thailand är det populärt att hyra en jet-ski men många har ingen vana och det är vanligt att olyckor inträffar.

Be till högre makter

Tillverkare av vattenskotrar är bland andra Honda, BRP med Sea-Doo, Kawasaki och Yamaha vilka även är de mest kända. Det är inget billigt fritidsnöje om man nu inte hyr. Det finns visserligen några motorsvagare modeller under 100 000 kr men som regel ligger priserna uppåt 150 000 kr eller mer. Precis som amfibiebilar finns även prototyper på en kombination av vattenskoter och motorcykel. Då får man ett fordon både för land och vatten vilket kanske gör saken mer prisvärd. Men för att hålla oss till rena vattenfordon så är jet-ski det roligaste man kan ta sig till på vatten med motor. Fortfarande tycker jag att vanlig surfing och vattenskidor är mer sportigt men man behöver lite omväxling. Eftersom en vattenskoter är så liten och man får mer kontakt med vattnet än i en båt blir upplevelsen mycket häftigare. Man känner sig nästan som Jesus. Dock vill jag varna folk från att leka med skotrar eller jets på vattnet. Att vara våghalsig på fel sätt är lite som att spela Rysk roulette.

Vattenskoter kontra vattenjet

Med vattenjet skjuts farkosten framåt med en vattenstråle som riktas bakåt och med det får båten att röra sig framåt. Istället för motor med propeller drivs en vattenpump av motorn där själva propellern sitter inne i pumpen. De kallas axialpump, centrifugalpump eller hybrid. Pumpen fungerar så att vatten sugs in från uttaget under farkosten varefter det drivs in i den roterande delen av pumpen som kallas impeller. I aktern trycks så vattnet ut via en dysa. Denna är rörlig så att vattenjetens styrförmåga kan erhållas. Man kan rikta strålen åt olika håll, även så att man kan backa. Det går även att vara stillastående med motorn igång genom att reversera. Den som anses ha uppfunnit vattenjeten är William Hamilton från Nya Zeeland. Uppfinningen tillkom då hans vattenskoters propeller slog i sten vid färd på de grunda floderna i landet. Han patenterade uppfinningen år 1954.

Svenska Sjöräddningssällskapet har konstruerat en vattenskoter med större akterdäck. På den går det att frakta personer som skadat sig eller som måste undsättas ute på havet.